Overslaan naar content

Maak kennis met Mike

Onze #BLIJMAKER en Product Owner Mike zorgt ervoor dat het bezoeken van onze website gebruiksvriendelijk is, waardoor het voor bezoekers een feestje is om rond te klikken. Hiervoor werkt hij dagelijks aan het verbeteren van de bezoekerservaring van onze klanten. Dat doet hij niet alleen, maar samen met een gezellig team vol collega’s die ook doen waar ze blij van worden. In dit interview leer je Mike kennen en neemt hij je mee in zijn werk als Product Owner Customer Experience en CRO Specialist bij Kaartje2go. 

Wil je wat over jezelf vertellen?

Mijn naam is Mike, ik ben 34 jaar en woon samen met mijn vrouw Laura, kinderen Ubbe en Ceder en trouwe viervoeter Luca in Raalte. In mijn vrije tijd vind ik het leuk om te bootcampen en squashen. En als Ajax speelt, dan zit ik het liefste voor de tv. Na de middelbare school ben ik verhuisd naar Groningen om daar Human Technology te studeren. Na mijn studie ontdekte ik het vak CRO, waarin ik me heb mogen ontwikkelen bij diverse bedrijven. 

Wat houdt de studie Human Technology in? 

De studie Human Technology richt zich op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van verschillende aspecten in het dagelijks leven. Van stoelen tot websites, en alles ertussenin. Toen ik na mijn studie een vacature zag voor een CRO en Usability Expert dacht ik: geen idee wat CRO is, maar usability spreekt mij wel aan. Dat bleek de juiste keuze te zijn. Er ging een wereld voor me open toen bleek dat je met simpele aanpassingen significante verschillen kan maken en heel datagedreven kan optimaliseren.

''De medewerkers- en klanttevredenheid staan bij Kaartje2go echt op 1. Dat zie en voel je aan alles.''

Wat voor soort competenties heb je nodig als CRO Specialist? 

Volgens mij is er voor CRO nog steeds niet echt een opleiding, maar als je houdt van optimaliseren en het leuk vindt om de vertaalslag te maken van data naar gedrag, dan zit je goed. Zie het als een speelveld tussen psychologie, data en software development. Mocht je willen weten of dit werkveld bij je past, dan is een stage perfect om dat uit te zoeken.

Waar ben je tot nu toe het meest trots op?

Ik ben nu 1 jaar in dienst bij Kaartje2go. Toen ik begon, ben ik op een rijdende trein gesprongen die loopt als een geoliede machine, met allemaal slimme collega’s. Ik mocht bepalen wat we met CRO gingen doen binnen het Customer Experience team. Dat vond ik superleuk, maar ook best spannend. Want als CX-team sta je centraal in de organisatie, waardoor iedereen er iets van vindt. Ik ben er dan ook trots op dat dit in het eerste jaar goed is verlopen, dat ik mezelf kan zijn en dat ik als expert word gezien.

Sinds kort ben je ook Product Owner van het CX-team, hoe bevalt dat? 

CRO en PO hebben veel overlap. Bijvoorbeeld hoe we ervoor zorgen dat we met elkaar de juiste dingen doen en prioriteren. Binnen het team loopt het gestroomlijnd. Ik ondersteun met het prioriteren, en als ik drukker ben met CRO wordt dit binnen het team opgelost. Het is een heel leuk en fijn team met grappige en sociale collega's en vakidioten.

Wat vind je het leukste aan werken bij Kaartje2go? 

Dat we alles met z’n allen doen. Het gaat erom dat we onze doelen met z’n allen bereiken, waarbij de weg ernaartoe minstens zo belangrijk is. Daarnaast staat innovatie echt centraal. Vorige maand hadden we bijvoorbeeld een Exploration Day. Dit is een dag waarbij alle collega’s worden vrijgesteld van werk en in gemixte teams aan de slag gaan met nieuwe projecten. De ideeën die daar worden bedacht, worden nu al gecreëerd. Dat is echt top! 

Wat onderscheidt Kaartje2go volgens jou van andere werkgevers?

De klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid staan bij Kaartje2go echt op 1. Dat zie en voel je aan alles. Deze balans heb ik nog niet eerder meegemaakt. Er zijn ook veel initiatieven vanuit HR, het MT en, niet te vergeten, het feestteam.  Afgelopen november hadden we bijvoorbeeld ons jaarlijkse kerstdiner met als dresscode gala. Daar doet iedereen dan onwijs zijn of haar best voor, maar qua sfeer gaat het er niet anders aan toe dan op de wekelijkse vrijdagmiddagborrel. 

Wanneer is een werkdag voor jou compleet?

Als we inzichten hebben uit de data van A/B-testen of user tests die we zelf niet hadden verwacht, en waar we weer mee verder kunnen. Zo kan ik samen met collega’s weer iets moois ontwikkelen. Daar krijg ik echt energie van!

Wat zou je de nieuwe generatie marketeers of CRO Specialisten mee willen geven? Heb je nog tips voor ze? 

Gewoon doen! Van fouten maken leer je het meeste. Je kan heel veel online cursussen volgen, en dat heeft ook zeker zin, maar data analyseren en met collega's schakelen kun je niet uit een boek leren. Uiteindelijk moet je het gewoon gaan doen, want alleen zo kom je erachter of je het leuk vindt.